L de Cicuiro yá stá belhico, mas até que nun se mande fazer un nuobo, bai a ser remendado para que puoda salir an qualquiera procisson sien meter bergonha.
la cuonta a seguir ye un cibo de la publicaçon que salirá l die 11 i que fala nos Pendones zde Fonso Anriqueç até hoije an Miranda. Buonas leituras:
"I. Pendones no Praino
17
de maio de 2014, assi cumo que a meia tarde, l Juntouro Giral de la Associaçon
de Lhéngua i Cultura Mirandesa aproba las altaraçones statutárias no Centro de
Musica Tradicional “Sons da Terra” an Sendin. Dessa aprobaçon de altaraçones
sálen ls nuobos uorganos sociales de ls quales por andicaçon de l Presidente,
Amadeu Ferreira you tamien quedei a fazer parte. Nun dezirei ancunfidéncia que
mal traga al mundo se bos cuntasse que todo ampeçou nua cena reunion habida
antre mi, Amadeu i Juan Ferreira an Lisboua ende por finales de outubre de
2013. A puntos andados na cumbersa, diç el: “mira, bamos a refundar la ALM que
anda meio marimunda i cunto contigo para botar ua mano al nuosso patrimonho,
que me dizes?” Quedei sien salida. “Pus cumo quergas,” respundi meio sien tener cuncéncia de l que
staba par benir.
Muito
scugitei las eideias para ber se achaba ua punta de la maçaroca por adonde
ampeçar a debanar. Tanta cousa me passou pula cabeça, uas melhores de fazer,
outras que nada tenien a ber cun patrimonho, até que un die, iba you meio
amboubado atrás dua robialba[1]
nuns sbarrulhados de l Tanque, atrás de la eigreija de Cicuiro, quando quaije
me chimpei por haber atopinado nua cantarie no suolo de l sagrado. “Mira que
grande púscara que quaije me fizo chimpar i scachar la lente de retratar
paixaricos!” Se nun la achasse tan dura inda le mandaba uns trompaços para
saber l que era fazer atopinar las pessonas. Mirei-la más a modo i bi neilha un
buraco al meio. “Olha quien era, tan sonsa i calhada, l que me ibas
purparando”. Cul pie arrastrei l puolo i la broça que la cobrie i eilhi se
apresentou, cula denidade dun rei, delorida por tanta pisadela i tropicon al
lhargo de seclos, mas rejistente i pronta siempre a nuobas batalhas cumo se dun
soldado eimortal se tratasse. Al meio, la buraca redonda siempre pronta a sigurar
l palo de la seinha maior de l lhugar de Cicuiro: l Pendon!
Nun
demorei más de un minuto naqueilha “cumbersa” cun la cantarie, i fui-me atrás
de la robialba a ber se la retrataba bien porque la lhuç de l die andaba de
feiçon. A cada balanciar de l rabo de l paixarico pousado nas piedras alhá
apuntaba you para oubir l chlack de ls
retratos mas cada beç aparecie na lente menos páixaro i más piedra de Pendon.
Tornei atrás i apeteciu-me perguntá-le porque ye que inda nun la habien puosto
deilhi para fuora apuis de yá por ende cinquenta anhos naide le dar serbentie, cual puial znudo adonde ningua alma se calece al
sol de eimbierno nien sinte l matraquelhar de la lhéngua a la selombra de
agosto. Calhados quedemos, la piedra i you, nun dzafio de mirares, you tentando
cumprender la piedra i eilha a ber se amanhaba modos de l dar outelidade,
porque a quedar eilhi, inda serie arresquinada a dalgua parede de cortina, ou pior:
serbir de liçace de fincon de cimento no amanhar de algua casa. Á liçace! … Liçace?!
Eilhi staba l liçace dun patrimonho más antigo que Pertual: la piedra de l
Pendon.
Peç
me que inda aquel die telefonei: “… bamos a saber de los Pendones na Tierra de
Miranda, porque todos los lhugares de l Praino han de tener sou Pendon, ou l
que sobra del, seia panho, palo ou solo la mimoria de los más bielhos”.
Esta
ye un pouco de la cuonta de l ampeço desta busca atrás de las nuossas raízes,
pus cumo publica l Dr. Antonho Rodrigues Mourinho, “… L pendon bielho suspendo anquanto se nun reformar.[2]”
i
más adelantre … “… Más de un pendon de damasco carmezin burmeilho cun sous cordones
trinta e nuobe mil reis.[3]
1761 (folha 17)” refire-se al Pendon de Malhadas que inda hoije dessa quelor se manten porque l
de la Pruoba ye burmeilho i azul. Neste lhibro de Cuontas solo hai gastos
maiores do que l Pendon: la reforma de la campana; la obra de pintores de la capielha
mor i; l feitiu de la tribuna i retábulo de la mesma tribuna. Se telhar la
eigreija i sou amadeiramento, tenie un custo de 18460 reis, podemos cun
facilidade dar cuonta de la amportáncia dada al Pendon. Dende ser cunsiderado
un fincon nas dinámicas sociales de ls bários lhugares de la region.
Cumo
tal, podemos dezir que fui l Pendon la seinha de maior de todos los lhugares de
l Praino i alredores[4].
Ye
a partir de l Pendon de Cicuiro, nesse agosto de 2014, que toda esta busca ampeça, até porque este mos
amostra por un lhado las sues raízes leonesas – nos remos i quelores – i por
outro tamien la bariante de l Praino, al apresentar trés farpas i nó solo dues
cumo los de Leon.
De
Cicuiro, San Martino, Custantin, Infainç, Paradela, Aldeinuoba, Pruoba, Bila
Seco, Cérceno, San Pedro, Zenízio … las pessonas ampeçan a falar i a preguntar[5]
suobre essa seinha maior de la nuossa eidentidade. Todos ls que achamos i ténen
dalgua respunsablidade nas eigreijas ou nas juntas de freguesie quieren ajudar,
ls padres tamien ban passando la mensaige durante las missas, giente al calhas
que anda pulas rugas ou çcansa sintada nos puiales a la hora de la séstia.
Dalguns, mormente cun menos de sessenta anhos, nun dan fé de nada, a las bezes
nien de oubrir falar sequiera, mas a pouco i pouco la eideia fui-se spargindo i
a la sigunda ou terceira beç las respuostas íban quedando cun más sentido sendo
que passado por ende a meio anho yá las pessonas mos buscában dando
anformaçones. An todo este recorrido que eiqui mos trai, ua eideia central ben
a la flor: la proua de quien inda ten
Pendon i ua “nostalgie” daqueilhes que por ua rezon ou outra deixórun de
lo ber a encabeçar las procissones nos dies de fiesta. Se nó, manginemos cumo
quedarie hoije Manuel Preto al nun ber retratado an bibo l sou poema “Moços de
San Martino”.
“Hai bien moços – I que moços!
An Samartino d’Angueira;
Quando fazen ua cousa,
Nunca la deixan a meio,
Siempre la fazen anteira.
…
Ye Guerrilha quien
arrinca
L pendon de la
buraca:
Alhá bai cun el nas
manos,
Tan a gusto i a
buntade
Cumo eirie c’ua
cabaca.”
…
Andan foguetes no aire
De cinco stouros balientes:
L pendon yá bai nas eiras,
Lhieba-lo un moço nos dientes.”
De cinco stouros balientes:
L pendon yá bai nas eiras,
Lhieba-lo un moço nos dientes.”
Cuntan
an Zenízio – adonde solo meio Pendon chegou até nós – an San Martino[6] i
na Pruoba, que siempre no Martes de
Páscoa[7]
todos ls Pendones de l Praino se ajuntában no Naso. Tamien se fala que dalguns eran tan altos que
até dzafiában l freixo que habie a la borda de la lhagona. Outros, mocidades
prouistas cumprindo ancianos rituales, “nos
dientes lo lhebában[8]”
cumo demostraçon de fuorça i mística que la seinha Pendon representaba. Trazer
estas tradiçones outra beç a la lhuç de l die será un cuntinuar a afirmarmos
cumo hardeiros merecedores dua cultura que tantos outros antes de nós fúrun
capazes de mos deixar sien nada pedir an troca. Cumo tal, apendonar bien alto i
bien fuorte estas seinhas ye tamien regar las raízes dua eidentidade que naide an
sou sano juízo gusta de perder."
[1] Chasco Cinzento (Oenanthe oenanthe)
[2] Mourinho, António Rodrigues – Documentos para o estudo da Arquitectura
Religiosa na antiga Diocese de Miranda do Douro-Bragança 1545 a 1800, Doc.
N.º 157, Livro de Visitas e Capítulos da Granja de S. Pedro 1645, pag. 106
[3] Mourinho, António Rodrigues – Documentos para o estudo da Arquitectura
Religiosa na antiga Diocese de Miranda do Douro-Bragança 1545 a 1800, pag.
110, Doc. N.º 165 Póvoa – Miranda do Douro, Livro de contas da Fabrica da
Igreja da Póvoa e Malhadas.
[4] Algoso, Mora i Pinelo no
cunceilho de la Bila inda hoije ténen sou pendon, assi cumo Trabanca de
Mogadouro.
[5] La busca ampeça comigo i cun Maria
da Glória Lourenço, de Custantin. Apuis, Duarte Cristal tamien de Custantin i
Alfredo Cameiron de San Pedro que ten acumpanhado toda esta busca. Cumo
anformantes, daremos nota de alguns, sien squecer outros que por ua rezon ou
outra nun falamos mas que nien por esso son menos amportantes: Thierry Albeç de
Cicuiro; Ademar Preto de Paradela; Antonho Carbalho de Infainç; “Tonecas”
Ribas, Aldin Ribas, Zé Agusto Morgado, Fernando Cordeiro i Ramiro Fernandes de
San Martino; Ancília Afonso, Delaide Monteiro i José Abílio Martins de la
Speciosa; Ana Rosa Pires, Abílio Xisto i
Aureliano Ribeiro de Custantin; Marta Domingues de Zenízio; Tiu Manuel de la
Granja de San Pedro i que na sue mocidade inda lhebou l Pendon nas procissones.
[6] Tiu Zé Agusto Morgado, de 92 anhos,
diç que “podie nun ir todos ls anhos, mas
si dou fé de haber ido para alhá nesse die. No marron alhebantában-lo i apuis
toda la mocidade lo seguie até la capielha”.
[7] Pascoela ou Nasico. Deimingo
apuis de l die de Páscoa.
[8] An todos ls lhugares adonde
busquemos amboras de Pendones, haba Pendon ou yá nó, un dito atrabessa l
Praino: “Era tan fuorte que até l lhebaba
nos dientes! Aquilho si era mocidade!”
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